Pers

Odysseus' Women & Anaïs Nin van Louis Andriessen, NAP, Muziekgebouw aan 't IJ, Amsterdam, 09/12/2016:

Uitvoering ***

(...) De vier sirenen zongen verbluffend strak en zuiver. Augusta Caso is een prachtmezzo en Nieuw Amsterdams Peil speelt altijd top.

Uit: Roeland Hazendonk, 'Naakt is vooral ongemakkelijk', Het Parool, 12-12-2016

Odysseus' Women & Anaïs Nin van Louis Andriessen, NAP, Muziekgebouw aan 't IJ, Amsterdam, 09/12/2016:

Uitvoering ****

(...) Het vrouwenkwartet is geweldig, maar wordt nog overtroffen door de jonge Amerikaanse sopraan Augusta Caso, die een bijzondere affiniteit toont met Andriessens geserreerde maar expressieve zangstijl. Dat de vijf zangeressen uiteindelijk geheel naakt op de speelvloer staan, is even moedig als confronterend, maar het is kies gedaan en past volkomen bij de lading van het werk.

Uit: Frits van der Waa, 'Het vrouwenkwartet wordt nog overtroffen door sopraan Augusta Caso', De Volkskrant, 12-12-2016

Odysseus' Women & Anaïs Nin van Louis Andriessen, NAP, Muziekgebouw aan 't IJ, Amsterdam, 09/12/2016:

Uitvoering ****

(...) Om haar heen bewegen vier jonge vrouwen – Katharine Dain, Bauwien van der Meer, Lisa Willems en Petra Ehrismann – in vrij tuttige, ongemakkelijke en te strak zittende kleding. Ze zingen alle vier prachtig op de slepende en zuigende muziek die Louis Andriessen heeft geschreven om de vier vrouwen uit Homerus’ Odyssee die verliefd zijn op Odysseus te portretteren: de gevaarlijke tovenares Circe, de verliefde nimf Kalypso, de verleidelijke Sirenen en het prille meisje Nausikaä.

Uit: Max Arian, 'NAAKT ALS KWETSBAARHEID EN KRACHT', Theaterkrant, 10-12-2016. Zie: NAAKT ALS KWETSBAARHEID EN KRACHT

TEGENSTANDERS (Een Requiem), Theater de Meervaart, Amsterdam, 17/09/2016:

(...) De orkestmuziek staat op een band, maar de solisten zingen echt, en hoe! Sopraan Bauwien van der Meer zingt niet alleen heel mooi, zij is ook verleidelijk, dreigend, bedillend, de spil van de voorstelling. Af en toe neemt zij ironisch afstand van de tamelijk hoogdravende, Latijnse tekst. Mezzosopraan Ellen van Beek, tenor Reza Nayel en bas Marijn Zwitserlood doen, spelend en zingend, niet voor haar onder. In steeds wisselende formaties geven ze betekenissen aan de tekst.

Uit: Max Arian, 'REQUIEM IN STRIJD', Theaterkrant, 17-09-2016. Zie: REQUIEM IN STRIJD

 

Ik Vertrek, Stadsfestival Zwolle, 05/09/2015:

(...) Hoewel het verhaal tijdsgebonden is, is dat niet wat ‘Ik Vertrek’ bijzonder maakt. Juist omdat het vertelt is als opera, verrast het je. De prachtige stem van Van der Meer wordt begeleidt door een harp, accordeon en cello, waarop de andere acteurs spelen. Ze gaat volledig op in haar personage: verdwaalt kijkt ze om zich heen, en om zich echt oer te voelen besmeert ze zich met de modder uit de grond. Deze wanhoop gecombineerd met de muziek en de zang geven je een duister gevoel, maar door de humor in de tekst – denk aan zinnen als ‘ik ben een profkip’ – maakt het stuk je ook aan het lachen.

Uit: Marjolein de Wit, ‘Ik Vertrek’ van Kameroperahuis geeft grote knipoog naar huidige maatschappij', www.cleeft.nl, 05-09-2015

 

Tender is the Voice of Strings, Theresian Hall in Brevnov Monastery, Praag, Tsjechië, 24/07/2014:

It was truly a beautiful experience in terms of the interpretation as well as dramaturgy; many of the pieces on the programme are only scarcely performed, which is especially true in the case of Dussek’s chamber compositions.
[Masumi Nagasawa] showed a great mastery of her instrument, using an astonishing range of timbres, dynamics, and articulation. The sound of the fortepiano, played by Egarr, was just as rich. His play was characterized by great subtlety and precision, as well as thought out use of tempo and agogics.
The lieder by Joseph Haydn and J. L. Dussek were very interesting and van der Meer showed in them her mastery of the genre. Her performance was based on perfect interpretation and deep comprehension of the lyrics which allowed her to embellish her rendition with many charming details.

Uit: Lukáš Vytlačil, 'An Homage to Jan Ladislav Dussek', Opera PLUS, 25-07-2014

 

Being Arthur, Onderzeebootloods, RDM-straat, Rotterdam, 17/05/2014:

Drie grote vocale talenten rollen uit het busje. Sopraan Bauwien van der Meer, kort geleden nog te zien als Mrs. Coyle in Owen Wingrave van Opera Trionfo, krijgt nog de meeste ruimte voor haar kwaliteit als zangeres en actrice, met zowel een stem als grote ogen die spreken.

Uit: Francois van den Anker, 'Operadagen: Being Arthur entertaint', www.operamagazine.nl, 19-05-2014

 

Een verdieping van Brahms: Ein deutsches Requiem van Johannes Brahms en Das Lesen der Schrift van Wolfgang Rihm, Theater Heerlen, Heerlen, 24/04/2014:

Bariton Thomas Oliemans klonk vol bezieling in Herr, lehre doch mich. Hoogtepunt was Ihr habt nun Traurigkeit, waarin sopraan Bauwien van der Meer ontroerde en de strijkers van het uit fusieorkesten samengestelde gezelschap een verrassend zilverachtige klank voortbrachten.

Uit: Merlijn Kerkhof, 'Rihm en Brahms, moderne kunst in gotische kapel', NRC Handelsblad, 25-4-2014

 

Owen Wingrave van Benjamin Britten, reprise, Stadsschouwburg, Amsterdam, 11/01/2014:

Het Nieuw Ensemble verdedigde de partituur onder leiding van Ed Spanjaard met vuur en zwaard. Spanjaard liet met zijn gedreven musici in elke maat horen hoe overtuigd ze zijn van deze grillige en 'lastige' muziek (...) De zangerscast is bijna helemaal gelijk aan die van vorig jaar. Ze hebben zich hun rollen zo mogelijk nog beter eigengemaakt. Francis van Broekhuizen is werkelijk ijzingwekkend als Owens tang van een tante, Bauwien van der Meer zingt uitstekend als goeiige Mrs. Coyle, terwijl Alexandra Schoeny de hysterie van oorlogsweduwe Julian treffend hoorbaar maakt.

Uit: Peter van der Lint, 'Benauwende opera van Britten met naar de strot grijpende beelden', Trouw, 14-01-2014

 

Openingsconcert Gaudeamus Muziekweek, Asko|Schönberg, VOCAALLAB, Geertekerk, Utrecht, 02/09/2013:

Ook een van de juryleden liet van zich horen: Annelies van Parys. Het is dat de uitvoeringen deze week niet met een prijs beloond worden, anders hadden de zangeressen van VOCAALLAB een pluim gekregen voor de spankracht in hun stemmen tijdens hun 'Een Oresteia'.

Uit: Frederike Berntsen, 'KLASSIEK. Gaudeamus Muziekweek. Asko|Schönberg en VOCAALLAB', Trouw, 04-09-2013

 

CD Es Wechseln die Zeiten, Eisler Trio, opname 2012:

Uitvoering **** | Registratie ***

Niet zomaar opnamen van werk van Eisler en consorten, maar een prachtig schrijnende combinatie van de dodelijk non-conformistische liederen van Eisler en Weill en de schijnbaar naïeve folklore van componisten als Heitor Villa-Lobos en Jaime Ovalle, die zuchtten onder het dictatoriale regime dat Brazilië van 1930 tot 1945 leidde. Als ijk- en rustpunten fungeren de mooie bewerking voor gitaar en cello van Cordoba van Albéniz en de Elegie van Jules Masseert. En het werkt. Het geheel is een mooie wereldreis van muziek in tijden van dreiging en onderdrukking en ondertussen een manifest van het 'songwriterschap' van Eisler en Weill. Bovendien zijn de bewerkingen van het trio uitstekend en is de uitvoering een mooi staaltje intieme kamermuziek. Een goed eigen beheerproduct dat niet alleen een krachtig visitekaartje vormt maar ook drie kwartier luistergenot biedt.

Uit: Paul Janssen, 'Diversen. Es Wechseln die Zeiten (liederen van Eisler, Weill, Villa-Lobos e.a.). Eisler Trio', Luister, mei | juni 2013

 

Owen Wingrave van Benjamin Britten, Stadsschouwburg Haarlem, 11/01/2013:

De regisseur Floris Visser suggereert veel en vult niet veel in. Dat werkt indrukwekkend goed, alleen al als tegenwicht voor de muziek. Die spreekt duidelijke taal. Met pauken en een kleine trom, een fagot en een hoorn voorspellen Ed Spanjaard en de musici van het Nieuw Ensemble al in de eerste maten onheil. (...) Alleen aan de schelle stem herken je de tante van de ouderloze Owen - beangstigend realistisch neergezet door Francis van Broekhuizen. De vrouw van Owens docent aan de academie straalt met de romige toon van Bauwien van der Meer warmte uit. Zijn verloofde Kate (Anna Traub) heeft hysterie in haar hoge register. Maar het angstaanjagendst klinkt een onzichtbaar kinderkoor.

Uit: Biëlla Luttmer, 'Benjamin Britten: Owen Wingrave', De Volkskrant, 14-01-2013

 

Owen Wingrave van Benjamin Britten, Stadsschouwburg Haarlem, 11/01/2013:

Owen heeft een, met enige suggestie beladen, goede verstandhouding met de echtgenote van Coyle. Zoals ook voor Anna Traub als Kate geldt, heeft Bauwien van der Meer een prachtige stem die een verademing is in een voorstelling waarin mannenstemmen domineren. Britten maakte alle ruimte in zijn partituur voor stevige aanzetten van de (mezzo)sopranen en die vullen beide zangeressen met gemak en kwaliteit.

Uit: François van den Anker, 'Succesvolle Nederlandse première ‘Owen Wingrave’ bij Opera Trionfo', Place de l'Opera, 12-01-2013

Zie: www.operamagazine.nl

 

Owen Wingrave van Benjamin Britten, Stadsschouwburg Haarlem, 11/01/2013:

Opera Trionfo bijt voor Nederland in het 100ste geboortejaar van Benjamin Britten het spits af met een goede uitvoering van diens opera ‘Owen Wingrave’. (...) Francis van Broekhuizen heeft goed gevoel voor de dramatiek van de gehoekte muziek van de tirannieke Miss Wingrave en Bauwien van der Meer heeft een mooie, lyrische sopraan voor de sympathieke Mrs Coyle.

Uit: Mark Duijnstee, 'Trionfo opent Britten-jaar met Wingrave', Opera Nederland, 11-01-2013

Zie: www.operanederland.nl

 

Krönungsmesse van W.A. Mozart en Magnificat van J. Rutter, Concertgebouw Amsterdam, 27/10/2012:

Als sopraan heb je het deze avond prima voor elkaar. Bauwien van der Meer kreeg van Mozart de mooiste gedeeltes uit de Krönungsmesse (Mass No. 15 in C major, KV 317) om te soleren. Vooral tijdens het Agnus Dei nam zij de kans om te schitteren; met rustige muziek en de ruimte voor haar stem konden wij genieten van haar zangkunsten.

Uit: Carl Puhl, 'GrootNoord zingt Mozart en Rutter in het Concertgebouw', www.writteninmusic.com, 29-10-2012

Zie: http://www.writteninmusic.com/klassiek/grootnoord-zingt-mozart-en-rutter-in-het-concertgebouw/lang/nl/

 

Astrid Kruisselbrink - The Reclining Woman, Odeon Zwolle, 01/02/2012:

Het libretto blijkt een sublieme bloemlezing van Federico García Lorca, e.e. cummings, Hester Knibbe, Paul Verlaine, Antjie Krog en Dylan Thomas, gerangschikt tot een geabstraheerde verhaallijn die je zou kunnen samenvatten als 'vrouwenlijf en -leven'. Daarbinnen wordt wonderschoon geacteerd en gezongen. Sopranen Bauwien van der Meer en Marijje van Stralen leveren kristalzuiver millimeterwerk in de terugkerende parallellen. Ook mezzosopraan Gerrie de Vries is groots met haar beheerste motorische expressie en prachtige balans tussen midden- en borststem.

Uit: Margaretha Coornstra, 'Confronterende spiegel in The Reclining Woman', de Stentor, 03-02-2012

Zie: http://www.destentor.nl/regio/zwolle/10394375/Confronterende-spiegel-in-The-Reclining-Woman.ece

 

Astrid Kruisselbrink - The Reclining Woman, Korzo Den Haag, 19/01/2012:

Het is een uur lang een vaak extatische lofzang op de vrouw en haar vrouwelijkheid, haar sensualiteit en haar moederschap, soms speels, soms fascinerend en indringend. (...) De zangeressen zijn Bauwien van der Meer, Marije van Stralen en Gerrie de Vries, de artistiek leidster van muziektheater De Helling dat een tournee maakt met The Reclining Woman. Ze herinneren aan de drie gratiën, maar dan wel down to earth, soms letterlijk liggend op de grond.

Uit: Kasper Jansen, 'Extatische lofzang op de vrouwelijke sensualiteit', NRC Handelsblad, 26-01-2012

 

Richard Ayres - The Cricket Recovers, Compagnietheater, 19/6/2011:

De theatrale en vocale kunsten van Bauwien van der Meer vallen op. De sopraan volhardt als krekel in prachtig uitgebeelde radeloosheid die aan het einde omslaat in lyrische nonchalance. Hopelijk kan VocaalLAB, het door het rijk gefinancierde internationale atelier voor nieuw muziektheater, nog vaak zulke fijne, frisse solisten leveren aan het Holland Festival.

Zie: www.dedodo.nl/2011/06/20/hf11-audi-maakt-ayres-grappig-grimmige-dierenopera-the-cricket-recovers-gelaagd-en-gewaagd/

 

Richard Ayres - The Cricket Recovers, Compagnietheater, 19/6/2011:

De uitstekende solisten van VocaalLAB werkten hun personages uit via improvisatie. (...) De depressie van de krekel slaat aan door de deerniswekkende oogjes van Bauwien van der Meer („Is it possible for thoughts to bleed?”).

Uit: Mischa Spel, 'Deerniswekkende Krekelvrouw', NRC Handelsblad, 20-06-2011

 

Richard Ayres - The Cricket Recovers, Compagnietheater, 19/6/2011:

Er is een aanzet tot een verhaal als de krekel (virtuoos gezongen door Bauwien van der Meer) haar verjaardag niet wil vieren en een 'kleine trieste taart' heeft gebakken voor wie desondanks langskomt.

Uit: Bela Luttmer, 'The Cricket Recovers', De Volkskrant, 22-06-2011, V8

NL - EN